• Hírek
  • Egyesületünkről
  • Munkatársaink
  • A tehetségről
  • Komplex képességfelmérés
  • Foglalkozások
  • Nyári tábor
  • Rólunk mondták
  • Galéria a Facebookon
Fő támogatóink:
Hirdetés
Hirdetés

  •  

Breadcrumbs

Főoldal A tehetségről 12) Mik az iskolán kívüli tehetséggondozás lehetőségei?
12) Mik az iskolán kívüli tehetséggondozás lehetőségei?

 

 

Nem minden tehetséges gyermek érdeklődését fedik le az iskolai tantárgyak, és nem minden tehetséges gyerek képes tehetségét az iskola elvárásainak megfelelően irányítani, kibontakoztatni.

 

Az iskolában jól teljesíteni akaró, és képes, az iskola fejlesztési irányához és tempójához illeszkedő tehetséges gyerekek az úgynevezett "iskolai" típusú tehetségek. Tantárgyi területen jól teljesítenek, elfogadják az iskolai oktatás kereteit, és teljesítményigényüket az iskola elvárásaihoz igazítják. Tehetségük általában "reproduktív" típusú, azaz egy meglévő ismeret- vagy kompetenciarendszert meglévő, az iskolai tanterv szerinti keretek között sajátítanak el. Általános iskolában és gimnáziumban ők a "jó tanulók".

 

Az ők iskolai tehetséggondozását kiegészítheti iskolán (tantárgyon) kívüli tehetséggondozás. Ilyen típusú gyerekeknél a cél a megismerés és az érdeklődés területeinek kiszélesítése, a tantárgyi keretek között megtanult információk közötti kapcsolatok megteremtése, és a gyermekek belülről vezérelt motivációjának kialakítása. A megismerésvágy, a kíváncsiság, mint belső (intrinzik) energia hajtsa a gyermek fejlődését, ne kizárólag az iskolai jegyek, a bizonyítvány, és a szülői elvárásoknak való megfelelés motiválják külső (extrinzik) módon információszerzésre. A tantárgyi területen jelentkező többletérdeklődés, és teljesítményigény lefedése tantárgyi szakkörök, vagy egyéni mentorálás útján történhet.

 

A tehetséges gyerekek egy része, bár átlag fölötti képességű, és az iskolában jól teljesít, nem mutat kiemelkedő érdeklődést az iskolai tantárgyak iránt. Érdeklődését olyan dolgok kötik le, amelyek még nem, vagy egyáltalán nem tartoznak az iskolai tantárgyak által lefedett területek közé. Információéhségüket belső energia vezéreli, rengeteget kérdeznek, a szülő (hacsak nem saját szakterülete érdekli a gyereket) hamar lexikonokhoz kell, hogy forduljon, hogy a gyermek kíváncsisását kielégítse. Az ilyen, belülről motivált, kíváncsi gyerekek számára az iskolai tanórák és szakkörök általában nem jelentenek az érdeklődésüknek és tudásszintjüknek megfelelő közeget. Sajnos az is előfordul, hogy a gyerekek az iskolai közösségben magukra maradnak a többi gyerekétől eltérő érdeklődésük miatt.

 

Az iskolán kívüli, komplex, nem tanárgyi tehetséggondozás (gazdagító foglalkozások) elsősorban az ő speciális érdeklődésükre építenek. Amellett, hogy a gyerekek megkapják azt a pluszt, amelyre képességeik és érdeklődésük miatt vágynak, olyan közösségbe kerülnek, ahol hozzájuk hasonló gyerekek között lehetnek, ahol nem számítanak "csodabogárnak" érdeklősésük miatt.